Home Nieuws 13 februari 2020

 GVB, HTM, gemeente Amsterdam Metro & Tram, RET Rotterdam en later mogelijk ook U-OV Utrecht gaan samen met het BIM Loket werken aan standaardisatie binnen het stedelijk vervoer, vanuit de BIM-filosofie. De samenwerkende Light Rail-bedrijven tekenden op 29 januari het Gebruik- en Ontwikkelconvenant NLCS, de Nederlandse CAD-standaard voor de GWW-sector. Er komen basisafspraken, onder meer over het omgaan met metadata, digitaal tekenen, het uiterlijk van de tekeningen en de afstemming met OTL-Spoor die door Pro Rail is ontwikkeld.

De vervoersbedrijven kwamen bijeen tijdens een Kenniskring-sessie van Ruimteschepper met 100 belangstellenden. Deze middag had als thema ‘Light Rail: Geo-gebruik binnen de asset levenscyclus’. Het was een mooie combinatie van geïnteresseerden uit de Light Rail en de Geo-wereld. Het doel: kennisdelen en interactie. Gastheer was gemeente Amsterdam Metro & Tram.

Aanjager van dit convenant is Aydemir Çetin, werkzaam bij Movares en momenteel actief op een project bij strategisch asset management bij gemeente Amsterdam Metro & Tram. Vanuit het BIM Loket en NLCS heeft hij er hard aan getrokken, om de open standaard NLCS onder de aandacht te brengen bij de Light Rail-bedrijven en ProRail. “Deze ondertekening is uniek in Nederland,” aldus Aydemir. “Er zijn binnen het stedelijk spoor, de Light Rail, goede afspraken gemaakt. Ik ben er trots op dat vandaag de symbolische ondertekening plaatsvindt.”

Deel deze pagina: