Actueel
Standaarden en richtlijnen
Home Nieuws 13 juli 2023
De scope van VISI 1.7 staat vast – wat kun je verwachten?

De scope van VISI 1.7 staat vast – wat kun je verwachten?

De scope van VISI 1.7 is een feit! De inhoud van deze versie is onlangs formeel vastgesteld. Hierbij geven de betrokken VISI commissies prioriteit aan ingebrachte vragen en verbeterpunten van gebruikers. Zoals de mogelijkheid om berichten te kunnen ondertekenen met de Europese XAdES-BASELINE-LT standaard en meer.  

De VISI beheerorganisatie werkt aan twee onderwerpen:

“Er is al enige jaren geen nieuwe versie van de standaard uitgebracht en dit is wel nodig om de standaard actueel te houden. De inhoud van 1.7 is nu formeel vastgesteld door de VISI Beheercommissie. De VISI Expertcommissie heeft voorafgaand hieraan goed gekeken naar de door de gebruikers ingebrachte issues, om prioriteiten te stellen. De commissie wil de release van versie 1.7 gebruiken om met de Gebruikerscommissie en de Beheercommissie weer in het ritme van het eenmaal per jaar uitbrengen van een nieuwe versie te komen”, legt VISI productmanager Stefan Brouwers uit.

Wat wordt er gerealiseerd met de nieuwe versie?

1. Het ondertekenen van VISI berichten

De gemeente Amsterdam, Prorail en het Rijksvastgoedbedrijf willen garantie op de betrouwbaarheid van VISI gegevens in de applicatie (tijdens project) en in het archief (= buiten de applicatie). Zodat zeker is dat het archief achteraf niet aangepast is en de data die in het archief zit correct is (zowel het "door VISI inleesbare archief", als het "door mensen te lezen dossier").

“Deze oplossing kunnen we niet één release realiseren. In release 1.7 wordt het ondertekenen van berichten met de Europese XAdES-BASELINE-LT standaard geïmplementeerd. Daarmee vullen we de gebruikersvraag voor het grootste deel in en is de basis gelegd om in een volgende release aan de overige eisen te voldoen.”

Deze punten regelen de beheerders van VISI later:

De handtekening van een ontvangen bericht komt in de inhoud van de bevestiging. De bevestigingen zullen ook ondertekend moeten worden om de administratie volledig te maken. Om aan alle eisen van de GC te kunnen voldoen, moeten de bevestigingen dus nog onderdeel gemaakt worden van het VISI archief formaat.

2. Overdraagbaarheid lopende projecten of VISI-archief bij wisseling van leverancier

Het overdragen van lopende projecten en het VISI-archief bij wisseling van leverancier is uitvoerig getest. De uitkomst van de test is het bewijs dat projecten via het huidige archief formaat gemigreerd kunnen worden. Dit heeft onder andere een projectcontrolelijst in Excel formaat opgeleverd waarmee de geïmporteerde projecten gecontroleerd worden op correctheid en volledigheid. Er is een voorstel opgesteld voor verdere verbetering van de archieven in de toekomst.

3. Het opschonen van ongebruikte raamwerkonderdelen

Bij het op orde brengen van de technische documentatie zijn de raamwerkonderdelen geïnventariseerd die ooit benoemd zijn, maar die in de praktijk nooit gebruikt worden en waarvan de beschrijving te summier is. De Expertcommissie heeft eerst een ruime lijst met eventueel te verwijderen elementen opgesteld en daarna onderzoek gedaan naar de haalbaarheid. Alle onderdelen die volgens de voltallige commissie geen nut (meer) hebben, worden uit versie 1.7 verwijderd. Dan blijft er nog een aantal niet duidelijk gedocumenteerde, niet toegepaste elementen over. “Zo is er geen risico voor de gebruikers en blijft een aantal niet gebruikte elementen nog wel beschikbaar om ze alsnog toe te gaan passen.”

De release van versie 1.7 staat gepland voor december dit jaar.

Wil je op de hoogte blijven van de ontwikkelingen rondom VISI?
Meld je dan aan voor digiBUZZ, de maandelijks nieuwsbrief van digiGO en
Volg het digiGO Linkedinkanaal