Home Digitale samenwerking Praktijk

Schiphol wil hét voorbeeld van een ‘digital airport’ in de wereld worden. Om deze ambities waar te maken gebruikt Schiphol BIM.

Slimmer (ver)bouwen in een full operational luchthaven kan alleen met BIM.

Schiphol is een voortrekker op het gebied van BIM. De opgedane kennis deelt Schiphol graag met anderen. BIM-strateeg Alexander Worp: ‘Ook al ben je als aanjager van BIM super enthousiast en zie je alleen maar voordelen, BIM is stiekem een hele grote verandering.’

BIM is de nieuwe standaard

Een paar innovators én doorzetters die in eerste instantie met BIM aan de slag gingen hebben binnen Schiphol telkens weer de voordelen op de kaart weten te zetten. Uiteindelijk heeft hun doorzettingsvermogen ervoor gezorgd dat er geld vrij kwam. Inmiddels is BIM - voor zover mogelijk - de standaard op alle bouwprojecten.

Dé meerwaarde van BIM is de enorme tijdwinst.

Naast geld besparen in assetmanagement blijkt vooral tijdwinst hét argument voor Schiphol om te investeren in digitaal bouwen. De grootste uitdaging bij bouwprojecten is de beheersbaarheid. Projectmanager Peter Luske: ‘BIM zorgt ervoor dat je de risico’s van tevoren al in kaart moet brengen en onder ogen moet zien. Dat geeft rust in het werk.’ Arjan Toet, BIM-consultant: ‘Bouwen binnen een operationele luchthaven heeft een enorme impact op onze core business. Als het met BIM sneller kan e?n ook nog eens met minder fouten heeft de klant, de airline en de passagier, minder overlast.”

Op weg naar een ‘digital twin’

Het is duidelijk. Schiphol wil bouwen voor de toekomst en dat is in 3D. Alexander Worp: ‘De techniek heeft ons geholpen bij de bouw van de KLM ICA-lounge en de nieuwe vertrekhal en gaat ons nog verder helpen om uiteindelijk tot een compleet virtueel Schiphol, een digital twin, te komen.’  

Meer weten?

Lees de volledige case en vindt antwoorden op de volgende vragen:

Download de casebeschrijving Schiphol BIM't.

Deel deze pagina: